مطالعه: افزودن آبمیوه به رژیم غذایی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد - سرماد

مطالعهای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل بریتانیا انجام شده است، نشان میدهد که افزودن یک لیوان در روز از آبمیوه طبیعی ۱۰۰ درصد یا نوشیدنی میوهای به رژیم غذایی سالم، ممکن است با کاهش علائم افسردگی در بزرگسالانی که مقادیر کمی میوه و سبزیجات مصرف میکنند، مرتبط باشد.
وبسایت علمی «ساینس دیلی» گزارش داد که این کارآزمایی تصادفی چهار هفته به طول انجامید و ۴۲ شرکتکننده را در بر میگرفت که به سه گروه تقسیم شدند. از دو گروه خواسته شد مصرف میوه و سبزیجات خود را به پنج وعده در روز افزایش دهند، و به یکی از این دو گروه توصیه شد یک لیوان آبمیوه یا نوشیدنی میوهای نیز به رژیم غذاییشان اضافه کنند.
نتایجی که در مجله بریتانیایی تغذیه (British Journal of Nutrition) منتشر شد، نشان داد شرکتکنندگانی که آبمیوه یا نوشیدنی میوهای را همراه با میوه و سبزیجات کامل مصرف کردند، نسبت به گروه شاهد، کاهش ۲.۵۲ امتیازی در نمرات علائم افسردگی را بر روی مقیاسی ۲۷ امتیازی ثبت کردند.
همچنین، مصرف فیبر در دو گروه مداخلهای حدود ۸ تا ۱۰ گرم در روز افزایش یافت، و مطالعه در طول دوره پیگیری، هیچ اثر منفی بر شاخصهای سلامت متابولیک شرکتکنندگانی که آبمیوه یا نوشیدنیهای میوهای مصرف کرده بودند، مشاهده نکرد.
پژوهشگران وضعیت خلقی شرکتکنندگان را با استفاده از پرسشنامههای استاندارد برای اندازهگیری علائم افسردگی و اضطراب ارزیابی کردند، تا تغییرات ایجادشده در وضعیت روانی آنها را در طول دوره مطالعه رصد کنند.
پژوهشگران اشاره کردند که نتایج اولیه این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر، با نمونههای بزرگتر و در بازههای زمانی طولانیتر دارد تا رابطه بین افزایش مصرف میوه و مشتقات آن و بهبود علائم افسردگی تأیید شود.
راهنماهای تغذیهای در تعدادی از کشورها، مصرف روزانه میوه و سبزیجات را در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل توصیه میکنند، زیرا این مواد غذایی حاوی فیبر، ویتامینها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به حمایت از سلامت عمومی کمک کنند.